Les Copains 2013 - Reisverslag uit Coubon, Frankrijk van Jaap & Annet Gerkes - WaarBenJij.nu Les Copains 2013 - Reisverslag uit Coubon, Frankrijk van Jaap & Annet Gerkes - WaarBenJij.nu

Les Copains 2013

Blijf op de hoogte en volg Jaap & Annet

07 Juli 2013 | Frankrijk, Coubon

Om half zeven (!!) beginnen we al met inpakken. We willen vroeg op pad vanwege de warmte. Eerst een lekker ontbijtje van Ros in de oude molen en dan de zeiknatte tent inpakken (ochtenddauw).

We hadden al gehoord dat om 8:00 uur een grote wielerkoers in Ambert van start zou gaan, in de molen verbleven ook een paar renners. Meer dan 2000 man/vrouw die konden kiezen uit 4 afstanden, minimaal 53 en maximaal 157 km.

Omdat om half negen de snelle meute al voorbij is, mogen wij gewoon het parcours op fietsen. Dat geeft leuke reacties, van renners en publiek. We worden zelfs op de foto gezet.
Maar na 6 kilometer scheiden onze wegen, wij moeten zo nodig weer de heuvels in....
Een zeer pittige klim naar La Chaise Dieu.

Een mooie route met een zwaar eind, ploeterend komen wij rond 11:30 boven. KOFFIE!
Na twee koffie met slagroom en een rozijnenbroodje van de bakker, vervolgen wij op hoogte, 1100 meter, onze weg.

Eerst lopend over de markt/brocante in het erg mooie oude centrum, daarna 15 km fietsen op hoog niveau.
Vanaf Allègre mogen we echt dalen, met een snelheid van 25 tot 50 km per uur zoeven wij naar beneden.

Om half twee knort de maag behoorlijk en weten wij nog net een menuutje te scoren in St. Paulien. Daar zitten wij dan in ons bezweette fietskloffie tussen al die nette zondagse kleren...

Het is nu erg warm geworden, 30+, maar we besluiten door te fietsen naar Le Puy. Uiteraard eerst weer goed smeren.

We zien het landschap veranderen, in een vulkaanlandschap, kaler en afgeronde heuvels.
In Polignac staat op een afgeplatte berg een prachtig kasteel/ruïne.
Nog steeds af en toe venijnige korte klimmetjes, dus regelmatig even in de schaduw pauzeren.

Vanuit de verte zien we dan Le Puy, twee maffe grote rotskegels met daaromheen de stad. Op de ene kegel een oude kerk/Romaanse kapel, op de andere een maf onwijs groot roze Mariabeeld. Bizar.

Veel kerken en gebouwen bevatten de kenmerkende zwarte lavastenen.

Vanuit Le Puy fietsen we nog ff verder, over de Voie Verte, een oude spoorlijn. Licht stijgend en vooral zwaar door de hitte.
In Coubon slaan we af, richting camping.
Annet is dan al bijna ingestort, vooral als ze bij de pharmacie nog de temperatuur voorbij ziet komen, 33 graden Celsius.

Na nog wat leuk klimmen en dalen (richting Loure) komen we in de camping bij Coubon, dat wordt morgenvroeg meteen weer zweten....

We eten ons blikje maïs en oude brood op,maar dan blijkt de campingbazin er opeens toch te zijn.
Wat een feest, bier, pizza en salade.
Tot slot trakteert Jaap zich op ijs, en Annet is dan ook snel over de streep getrokken.
Morgen gaan we naar het hoogste punt op de route, brrrrrr.

Weer: 20-33+