Fietsvlieg perikelen - Reisverslag uit Montfoort, Nederland van Jaap & Annet Gerkes - WaarBenJij.nu Fietsvlieg perikelen - Reisverslag uit Montfoort, Nederland van Jaap & Annet Gerkes - WaarBenJij.nu

Fietsvlieg perikelen

Blijf op de hoogte en volg Jaap & Annet

21 Juli 2013 | Nederland, Montfoort

Na het ontbijt pakken wij op ons gemakkie alles in. Uiteraard hebben we al de nodige oude zooi (Jaap zijn blaarsandalen, oude T-shirts, oude onderbroeken, ....) weggegooid.
Na het wat schoonmaken van de fietsen hangen we de zooi er maar weer eens aan.

We lummelen nog wat in de tuin en rond de middag betalen wij het hotel en nemen afscheid van de familie Fabrellas.

Op slechts 11 kilometer van ons hotel zijn we al bij het vliegveld van Girona (Spaans: Gerona). Het is vandaag weer bloody hot....

Het terrasje wat wij passeren kunnen we niet overslaan, het is immers al twaalf uur geweest! Een lekkere salade en veel drinken.

Ruim op tijd preparen wij alvast onze fietsen: pedalen eraf, stuur overdwars, zadel laag, hoes erover, bidons vastzetten, alles lekker tapen en ... klaar is kees.

Het inchecken is nog een heel gedoe.
Eerst moeten wij de fietsen ergens boven inleveren, maar daar worden we weer teruggestuurd. Dan mag de pedaalsleutel niet mee in de handbagage, dus opnieuw in de rij....

Kunnen we bijna boarden, komt er een aardige mevrouw bij ons: de voorwielen moeten nog van de fietsen af, ze passen niet in de scanner!

Jaap vestigt vandaag het wereldrecord douane passeren op 1 dag: 5x!
Gelukkig helpt het T-shirt met de Catalaanse vlag om steeds snel weer door de poortjes heen te komen.

Als we naar het vliegtuig lopen zien we nog net dat onze fietsen en wielen heel netjes door het grondpersoneel in het bagageruim worden ingeladen.

En met een uurtje vertraging knallen we dan eindelijk om 18:15 uur de lucht in, op weg naar huis.
Raar idee, 30 dagen om er te komen en in 2 uur weer terug.

Op Schiphol komen onze fietstassen al snel van de bagageband, maar de fietsen laten lang op zich wachten. Als ze er dan zijn blijkt Jaap zijn fiets wat beschadigd te zijn (slot verbogen, derailleur kapot).
Twee essentiële onderdelen willen maar niet komen...de voorwielen.
Na wat heen en weer gebel en inspectie van de banden achter de flappen komen ze eindelijk tevoorschijn.

We monteren alles weer en lopen met halfzachte banden richting trein (de pomp is kapot :)).
In Utrecht stappen we over naar Woerden en in Woerden rijden we heel voorzichtig op de slappe bandjes naar .... HUIS!

Rond kwart voor twaalf worden we verwelkomd door onze boys, lenen koude biertjes van buurman Pascal en kletsen nog lang lekker buiten na.

PS voor het weer hadden we niet hoeven gaan...28 graden bij thuiskomst

Gefietst: 20 kilometer
Totaal gefietst: circa 2100 kilometers
Lekke banden: NUL!

• 11 Augustus 2013 - 22:00

Liesbeth:

Wat heerlijk om jullie reisverslag te lezen! En fijn dat jullie weer gezond en vooral zonder lekke banden zijn thuis gekomen!