La Tour de France - Reisverslag uit Latour-de-France, Frankrijk van Jaap & Annet Gerkes - WaarBenJij.nu La Tour de France - Reisverslag uit Latour-de-France, Frankrijk van Jaap & Annet Gerkes - WaarBenJij.nu

La Tour de France

Blijf op de hoogte en volg Jaap & Annet

13 Juli 2013 | Frankrijk, Latour-de-France

Verslapen! Pas om 6:30 uur wakker.

Een bewolkt begin maar het wordt al snel broeierig.
Na een uurtje fietsen verandert het landschap, we naderen de Pyreneeën. Veel kalige bergkammen, grillig van vorm.

Net achter Montséret worden we aangehouden door een vrolijke Vlaming op een fiets, hij gaat brood halen maar wil eerst alles weten over onze fietstocht en route.
Het blijkt een fervent fietser die hier een familievakantiehuis heeft en komend jaar ook deze route wil fietsen.

Na het reguliere koffiestopje (Durban-Corbières) en brood/sap koopmomentje, komen wij aan bij de Col d'Extrême, volgens ons een grapje van de routemaker, Benjaminse. Een heuveltje zonder enige importantie (251 meter hoogte)...

We komen op de route van de Katharenkastelen en passeren diverse bouwsels en ruïnes, waaronder het Chateau d'Aguilar.
De kastelen liggen doorgaans op onmogelijke plaatsen, heuveltoppen, richels en rotsrandjes.

Qua wijnen komen we nu in de Fitou terecht, ook erg lekker (van horen zeggen).
Ook vandaag weer spectaculaire vergezichten, zelfs sneeuw op de bergen in de verte.

Om 13:00 uur precies zijn we in Estagel, na 60 km fietsen, en eten een grote ..... Salade.

Met zo nu en dan een (warm) druppeltje is het een aangename middag! We fietsen nog even door en staan opeens bij Latour-de-France!
Op tijd staat ons tentje, op de camping... La Tour de France, en we lummelen lekker de avond in na een niet al te zware fietspad.

Met een gammele picknicktafel en onze eigen parasolplataan is het prima uit te houden. Jaap checkt nog even het dorp met de fiets en de lokale wijn met daarna een meloen smaakt ons prima.

Van het verwachtte vuurwerk (I.v.m. 14/7) hebben wij niets meegekregen....

Weer: bewolkt/ zonnig, 35
Flora: fruitboomgaarden (abrikozen, perziken)
Fauna: platgereden slangen, levend slangetje (30 cm)
Gefietst: 68 km