Dag 27, BIG MAMA - Reisverslag uit Tuscania, Italië van Jaap & Annet Gerkes - WaarBenJij.nu Dag 27, BIG MAMA - Reisverslag uit Tuscania, Italië van Jaap & Annet Gerkes - WaarBenJij.nu

Dag 27, BIG MAMA

Door: Jaap

Blijf op de hoogte en volg Jaap & Annet

16 Juni 2010 | Italië, Tuscania

Doordat de camping uit een soort van vrij donkere bosplekjes bestaat, heb ik heerlijk rustig, lang en diep kunnen slapen.

Na betaling bij de eigenaar (met weer korting omdat ik op de fiets ben!!) en een praatje met hartelijk afscheid, fiets ik vrij laat weg.

De groep met Tjechen was vlak daarvoor weggefietst en op de eerste klim (zeg maar direct om de hoek bij de camping) haal ik de eersten al weer in.
Als een gek fiets ik door en haal ze allemaal in (dames en heren). Alleen weten zij niet dat ik zo meteen in het dorpje boven lekker mijn ontbijtje ga kopen en opeten.... ik denk dat ik wel een leuke indruk heb achtergelaten.

Na een ontbijt in een parkje, kom ik later grote delen van de groep nogmaals tegen. Veel dames zijn dan al afgestapt en wandelen gezellig samen kletsend omhoog. Halverwege die bult staat een 'bezemfietser' met mobiel, die de verrichtingen van de wandelgroep onderhem doorgeeft aan het peloton dat een kilometertje hogerop doorworstelt.

Eenmaal boven gekomen (beetje regen, wat zon, prima fietsweer) nog even gezellig een bakkie leut gedronken met een viertal Tjechen die maar alvast waren doorgereden, maar nu van de groepsleider moesten wachten tot iedereen boven was, zodat ze gezellig samen aan de afdaling konden beginnen. En op het programma voor die dag stonden nog 3 van dergelijke klimmetjes, toch bleven ze gelukkig lachen!

Ik ging vanaf daar, St Fiora, een ander richting op en kwam al snel op een volgend 'topje' de twee Duitsers tegen. Zij wilden vandaag 2 etappes doen, maar dat leek mij, gezien hun gesteldheid en het latere tijdstip, onmogelijk. Ik heb maar niks gezegd.
Met zijn drieen storten we ons in een heerlijke en vooral ook lange afdaling (eindelijk).

Bij Lago di Bolsena, wat een verschrikkelijk mooi meer, lag ook direct het haptentje Ristorante Sirene.
Ik kon deze verleiding niet weerstaan en heb daar uitgebreid (maar wel caloriearm) echt heerlijk Italiaans gegeten. Daar knapt een mens van op, maar het fietsen moest daarna wel weer even opgangkomen.

Na een mooie route langs het meer doorgetrapt naat Tuscania, om daar te genieten van een rustdag. Etruskische tombes, dat leek mij wel leuk om te gaan bekijken.

Twee kilometer voor Tuscania, het stadje ligt eigenlijk midden op een hele grote vlakte, linksaf het bordje Agricultura Bed & Breakfast gevolgd.
Midden in een dorre omgeving ligt een soort Hacienda met daarvoor groen gras, palmbomen, blauw zwembadje, groene moestuin....
Een BIG Italian mama ontvangt mij en praat alleen Italiaans. Wat kan dat mens schreeuwen (naar haar kinderen, man, personeel, ...).
Met geld is ze ook erg goed. later blijkt dat voor iedere transactie waar geld aan te pas komt, dus ook in het prima restaurant wat achter/aan de hacienda zit, de big mama wordt geroepen....

Na het gebruikelijke ritueel (fiets ontzadelen, spullen, wassen, drogen, douchen, ...) duik ik in het zwembad. Bij hoge uitzondering mag dat deze keer van de big mama zonder haarnetje.

Als ik lekker in de tuin in de schaduw van een mooie palmboom zit bij te komen raak ik in gesprek met de tuinman (Augustinho, blijkt later de man van big mama te zijn, zeg maar de man van de bazin...).
Hij heeft Frans geleerd op school (bonjour, qui) en met de nodige gebaeren vertelt hij over zijn werk als boer.
Alle groenten voor het restaurant komen uit zijn prachtige en grote moestuin. Verder heeft hij een kudde van 200+ schapen die hij dagelijks melkt.

Als ik 's avonds wat in het restaurantje ga eten, krijg ik vooraf opeens een bordje met kaas (PECORINO ROMANO) voorgeschoteld.
Van 'the boss', zegt de ober (zijn zoon) met een dikke knipoog. Het betreft de schapenkaas die van zijn schapenmelk wordt gemaakt.
Een milde en een pittige variant, super lekker, ook door de bijgeleverde honing.

Op advies van de ober bestel ik een Pitas Siciliane. Een soort gebakken brood waarop en waarin een gevarieerde pittige vulling met grote moten vis. Niet slecht...!

Samenvatting:
Gefietst 101 kilometers.
Weer: very hot.
Sfeer: zonnig en zwembad, dus 10+
Flora & fauna: veel roofvogels gezien, twee slangen, veel hagedissen (fel groene en fel gele).
Overige: prachtige sterrenhemel 's avonds, schone lucht.


Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Italië, Tuscania

Montfoort - Rome (fiets)

Lekker fietsen

Recente Reisverslagen:

24 Juli 2010

The after party

20 Juni 2010

Dag 31, ROME WE KOMEN!

19 Juni 2010

Dag 30

18 Juni 2010

Dag 29

17 Juni 2010

Dag 28
Jaap & Annet

Actief sinds 24 April 2010
Verslag gelezen: 296
Totaal aantal bezoekers 153366

Voorgaande reizen:

21 Mei 2016 - 14 Juli 2016

Noordkaap

07 Juni 2014 - 06 Juli 2014

Op bezoek bij Sven...

16 Juni 2013 - 21 Juli 2013

I know nothing, I'm from Barcelona…

02 September 2012 - 21 September 2012

Ad hocje naar de Middellandse Zee...

30 Juni 2012 - 28 Juli 2012

Alsnog graag ... naar Praag!

03 Juli 2011 - 28 Juli 2011

Montfoort - Praag

13 November 2010 - 14 December 2010

Montfoort - Australie - Nieuw Zeeland

21 Mei 2010 - 26 Juni 2010

Montfoort - Rome (fiets)

Landen bezocht: