Dag45 - Noordkaap - Reisverslag uit Honningsvåg, Noorwegen van Jaap & Annet Gerkes - WaarBenJij.nu Dag45 - Noordkaap - Reisverslag uit Honningsvåg, Noorwegen van Jaap & Annet Gerkes - WaarBenJij.nu

Dag45 - Noordkaap

Door: Jaap

Blijf op de hoogte en volg Jaap & Annet

04 Juli 2016 | Noorwegen, Honningsvåg

Een lekker bedje en ik word om 8 uur wakker. Ik twijfel als ik naar buiten kijk, tegenwind zoals voorspeld, maar wel droog. Eerst maar eens door die verschrikkelijke tunnel...
Ik worstel 31 kilometers richting de Noordkaaptunnel en als ik daar aankom zie ik .. Klaus met Charly en Charlotte staan. Hij is net terug door de tunnel gekomen! Ook steekt er vlak voor de tunnel een kudde rendieren over.
We kletsen uitgebreid bij en wisselen onze mobiele nummers uit. Klaus gaat een stukje terug (Oldenfjord) en dan richting/via Finland weer nach Hause...

Ik doe mijn hesje aan (ANNET!!), zet alles wat kan knipperen AAN en duik het donkere gat in, 2 km 10% naar beneden. Gelukkig is de tunnel verlicht, al kan dat beter en zijn er wat lampen te vervangen, heren van de tunnelinspectie...
Het geheel is 7 kilometers lang en gaat op 212 meter onder de zeespiegel. De laatste 2 kilometer gaan weer met 10% omhoog. Toch viel mij de zwaarte erg mee, het geluid van wagens die voorbijkomen is veel angstaanjagender. Als een auto je tegemoetkomt lijkt het geluid van een opstijgende straaljager vanachter te komen. Maar goed, alles went. Na 39 minuten keek ik weer in het daglicht en dook even verder een normale tunnel van 4.4 kilometer in.

En ja, dan kom je op 54 kilometers bij die splitsing, rechtsaf Honnigsvåg, linksaf Noordkaap...
Het weer was nog droog en volgens de heren van YR.NO rond 18:00 uur zelfs wat zon op de Nordkapp. Dan maar naar links, ik kan onderweg altijd nog stoppen op een camping of wild kamperen.
Na twee toch wel echt zware klimmen met tussendoor ook niet geheel vlak parcours komt het einddoel in zicht! Een laatste diepe afdaling met dito achterliggende stijgende bult en je staat bij een grote parkeerplaats met een groot gebouw, bovenop een kale rotspunt.
Ik fiets gewoon het Nordkappcentrum in door de schuifdeuren, maar wordt geacht buitenom te fietsen :), ook goed.

Bij het monument hijsen we met een paar man, ik ben toch wel moe, de fiets even onder het bolletje zodat een vriendelijke Italiaan wat fotootjes kan maken. Het is bewolkt, maar droog, en je hebt een geweldig uitzicht op zee en op het mooie eiland
Het is niet druk en ik maak wat foto's voor en van een Noord gezin.

Einddoel bereikt van een grandioos geweldige trip. Wat een geweldig land is Noorwegen!!
En dit alles natuurlijk met dank aan mijn meisje Annet, die mij de mogelijkheid gaf om dit te kunnen doen.

Na wat shoppen en een hapje broodje smoked reindeer heart ploeter ik 12 kilometers terug naar de eerstvolgende camping.
Het begint al te spetteren en de benen zijn op, een hutje.

87 kilometers vandaag tot aan de Noordkaap. Totaal vandaag 99.

  • 05 Juli 2016 - 19:02

    Annet:

    Lieve Japie, gefeliciteerd met het behalen van dit lang gekoesterde doel. En heel graag gedaan hoor. Het is je uiteraard van harte gegund xxx

  • 06 Juli 2016 - 17:29

    Dick:

    Hallo Jaap,
    Wij zijn net terug uit Italie. Was daar toch wel ander weer! Ben nu veel verslagen aan het lezen. Wat een geweldige tocht heb je afgelegd. Proficiat! Tot snel, dan praten we weer bij in Nederland.
    Groeten en felicitaties, ook van Ingrid

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Noorwegen, Honningsvåg

Jaap & Annet

Actief sinds 24 April 2010
Verslag gelezen: 469
Totaal aantal bezoekers 152544

Voorgaande reizen:

21 Mei 2016 - 14 Juli 2016

Noordkaap

07 Juni 2014 - 06 Juli 2014

Op bezoek bij Sven...

16 Juni 2013 - 21 Juli 2013

I know nothing, I'm from Barcelona…

02 September 2012 - 21 September 2012

Ad hocje naar de Middellandse Zee...

30 Juni 2012 - 28 Juli 2012

Alsnog graag ... naar Praag!

03 Juli 2011 - 28 Juli 2011

Montfoort - Praag

13 November 2010 - 14 December 2010

Montfoort - Australie - Nieuw Zeeland

21 Mei 2010 - 26 Juni 2010

Montfoort - Rome (fiets)

Landen bezocht: