Dag21 - Sauerroute - Reisverslag uit Steinkjer, Noorwegen van Jaap & Annet Gerkes - WaarBenJij.nu Dag21 - Sauerroute - Reisverslag uit Steinkjer, Noorwegen van Jaap & Annet Gerkes - WaarBenJij.nu

Dag21 - Sauerroute

Door: Jaap

Blijf op de hoogte en volg Jaap & Annet

10 Juni 2016 | Noorwegen, Steinkjer

Huisje schoon, douchje, alles ingepakt en GO.
Het pontje van 9:45, gratis voor fietsers! Om 10:00 uur fiets ik weg vanaf de overkant, Rørvik, een mooie heuvelroute langs de kust. Vanaf Leksvik klimmen we naar de fjell, een hoogvlakte met veel meertjes/vennetjes, lupinen, wollegras, heideachtig en ... schapen.
De schapen luieren midden op de weg, met bij ieder schaap doorgaans twee lammetjes. De lammetjes rennen direct naar moeders zodra ze iets bespeuren. Als ik er aan kom fietsen rent de hele kudde voor mij uit over de weg, totdat er een auto nadert en alles de heuvel op dendert, een mooi gezicht.

Op de fjell, die echt niet vlak is, is het voortdurend zwaar klimmen / licht dalen, en is de vegetatie zoals eerder genoemd apart. Naald- en loofbomen, open stukken heide, vennetjes en meertjes. Veel (korst)mossen.
Ik zie een hele mooie en grote groene specht, die zich steeds verstopt achter op een elektrische tijdspaal. Dat is trouwens wel een dingetje in Noorwegen. Overal waar je prachtige foto's kan maken moet je een positie kiezen om al die palen met elektra draden in beeld te vermijden.
Op het einde van de dag begint het licht te miezeren, mag eigenlijk geen naam hebben.

In Steinkjer, na 118 km, vindt mijn rechterbilspier het genoeg. Gisteren (licht) door de enkel gegaan en mij daarbij op mijn rechterzij laten vallen, met als gevolg een enigszins gekneusde bilspier :)

Op de camping kom ik het Zwitserse fietsstel weer tegen, Manu(ell) en Fabienne Thum. Later fietst er nog een Duits stel binnen, maar die zonderen zich compleet af op een uithoek van de camping. Van de campingbaas krijgen we het ultra handige handboekje over de RV17, eigenlijk bedoeld voor de automobilist, maar met handige info over de ferry's en tunnels die we allemaal nog gaan tegenkomen.
En.....het is GRATIS!

Van Manu kan ik gelukkig een lepel lenen, mijn spork is weer eens op onverklaarbare wijze uit beeld geraakt... Na en heerlijk soeppie met brood, avondwandelingetje in de zon (waarbij ik wordt 'aangevallen' door een meeuw met jong) duiken we voldaan in het tentje.

PS dezelfde meeuw had eerder, terwijl ik afrekende bij de campingbaas, mijn broodje al aangepikt achter op de fiets! Manu en Fabienne hadden daar, bleek later, met veel plezier naar zitten kijken. De dag erop heb ik vriendschap gesloten met de twee meeuwen en ze de rest van het broodje gegeven.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Noorwegen, Steinkjer

Jaap & Annet

Actief sinds 24 April 2010
Verslag gelezen: 204
Totaal aantal bezoekers 152397

Voorgaande reizen:

21 Mei 2016 - 14 Juli 2016

Noordkaap

07 Juni 2014 - 06 Juli 2014

Op bezoek bij Sven...

16 Juni 2013 - 21 Juli 2013

I know nothing, I'm from Barcelona…

02 September 2012 - 21 September 2012

Ad hocje naar de Middellandse Zee...

30 Juni 2012 - 28 Juli 2012

Alsnog graag ... naar Praag!

03 Juli 2011 - 28 Juli 2011

Montfoort - Praag

13 November 2010 - 14 December 2010

Montfoort - Australie - Nieuw Zeeland

21 Mei 2010 - 26 Juni 2010

Montfoort - Rome (fiets)

Landen bezocht: