Dag08 - ff wennen - Reisverslag uit Vågenes, Noorwegen van Jaap & Annet Gerkes - WaarBenJij.nu Dag08 - ff wennen - Reisverslag uit Vågenes, Noorwegen van Jaap & Annet Gerkes - WaarBenJij.nu

Dag08 - ff wennen

Door: Jaap

Blijf op de hoogte en volg Jaap & Annet

28 Mei 2016 | Noorwegen, Vågenes

Om 6:50 uur varen we Stavanger binnen en gaat Supersnurker waggelend van boord! Gejuich.
Een regenbuitje tegen de ruit, maar zon al in de verte. Rond 12:20 varen we op Bergen aan, wat zou Jacques hier kunnen genieten. Bruggen waar die zeeschepen gewoon onderdoor kunnen varen...

Nu ben ik als allereerste van boord, de douaniers kunnen er wel om lachen. De stoere motormuizen volgen en blijven netjes achter mij rijden. We laten het wat decadente Denemarken achter ons, het mooie en dure Noorwegen lacht ons toe.

In Bergen even zoeken, maar gelukkig weet mijn Mio overal de weg. Meteen maar fietsen!
Pfff, pittige klim op een weggetje waar auto's elkaar vaak niet kunnen passeren. Langzaam boven Bergen uit, met mooie uitzichten.
De komende 65 km blijft meteen pittig op en neer gaan, je weet het van te voren, maar het blijft verrassen.
In Knarvik bedenk ik mij geld te pinnen en eten in te slaan, het is zaterdag... O ja, net toen ik in Bergen ging fietsen begon het te hozen, zo ongeveer bij die mooie school van Sven, waar ik deze keer onderlangs kon fietsen. Na Knarvik kon de regenbroek en jas weer uit.

Op camping Vågernes stopt de eerste rit, na 65 km, en wordt ik hartelijk ontvangen door Arne K. Holmes. Hij is stand-in campingbaas voor 2 dagen, de baas is naar de trouwerij van een kleinzoon.
Een slome toffe kerel waar je goed mee kan kletsen over van alles en nog wat (de gekelderde koers van de NOK, vissen, hutjes, Duitsers, bier...). Voor slechts 80 Nokkies mag ik hier een nachtje slapen en krijg bovendien van, mijn ondertussen vriend, Arne 2 Tuborg biertjes kado. Welkom in Noorwegen!!

Een geweldig plekkie aan het fjord, met bankje, superdouche (6 minuten 10 NOK) en schoon keukentje. De camping doet een beetje sjofel aan, maar schijn bedriegt dus.
Na een heerlijk maaltje witte bonen (proteinen) in tomatensaus met greskyoghurt med jordbaer (fruit) plus een biertje (vitaminen), stort deze jongen zich in een diepe slaap.

FFF: zeeroute, zeemeeuwen, ganzen
Eindcijfer 12