Dag03 - Op bezoek bij Gorm en Thyra - Reisverslag uit Jelling, Denemarken van Jaap & Annet Gerkes - WaarBenJij.nu Dag03 - Op bezoek bij Gorm en Thyra - Reisverslag uit Jelling, Denemarken van Jaap & Annet Gerkes - WaarBenJij.nu

Dag03 - Op bezoek bij Gorm en Thyra

Door: Jaap

Blijf op de hoogte en volg Jaap & Annet

23 Mei 2016 | Denemarken, Jelling

Al vroeg op, maar geen campingbaas voor een rondleiding??!!
Het regent, dus snel alle zooi in de keuken neergelegd en de natte tent onder een overkapping. Warme douche en opzadelen. Qua kleding op alles voorbereid, naar later bleek terecht.

Een heerlijk rustige route dwars door allerlei natuurgebieden en over mooie treinparcourtjes, allen mooi geasfalteerd. Uiteraard wel met steeds meer tegenwind...

Het stationnetje van Vrads, waar nog wat old-timers met oude treintjes spelen, had een heuse restauratie. Maar toen ik de dame, die duidelijk de tent aan het opengooien was, vriendelijk om een kopje koffie vroeg, liep ze even naar achteren en opeens bleek de tent daarna toch closed te zijn..
Dan maar een banaan erin met wat water en verder tjoeke tjoeken over een mooi asfalt treinbaantje.

In Jelling aangekomen blijkt de camping gesloten, er wordt een gigantisch (mega) muziekfestival terrein ingericht op en tegenover de camping. De receptiedames verwijzen mij door na Fårup So, 10 minuten fietsen (voor mij, zelf doen ze er 20 minuten over).
Na een fikse afdaling kom ik op de camping in Få(handig, zo'n Deens toetsenbord)rup So, VOL??!!
Ik zie echt geen kip en vraag nogmaals aan deze receptiedame of ze het wel goed gezien heeft. Gelukkig spreekt haar man Nederlands en hij regelt een plekkie voor mij. Blijkbaar is de hele camping gereserveerd, al heb ik werkelijk, ook de dag erop, geen mens(en) gezien. Het blijven aparte jongens, die Vikingen. In het meertje aan de camping ligt een replica van een Vikingschip.

Het tentje tussen twee buitjes kunnen opzetten en toen maar even snel de heuvel op naar Jelling. Een plek waar het hart van iedere Deen harder gaat kloppen. Twee giga grafheuvels, die van oude Gorm en zijn Thyra,met daar tussen in een kerkje met vrij modern kerkhofje. Twee giga runestenen waarop Denemarken voor het eerst wordt genoemd en waaruit ook de kerstening van de Denen blijkt, die ouwe Gorm had afgedwongen. ZO ging dat nog in die dagen. Trouwens, zijn zoon heeft alle rechten op Bluetooth weten te verkrijgen, die is binnen!

Na wat inkopen teruggeknald naar de camping. En oeps, een heus BIERINCIDENT, een mirakel zelfs.
Het rechtop in de stuurtas gezette blikje bier blijkt half leeg te zijn, de rest zit in de stuurtas, het geld, de camera, etc etc.
Nadat het bier uit de camera is gelopen blijkt deze niet meer te werken (ook na fohnbehandeling). En nadat ie uit de handen glijdt, is de camera grofvuilgereed, erg jammer, maar helaas. Het hoesje vol met bier ook maar weggemieterd.

Waarom nu een mirakel?
Het bier blikje was halfvol en hoe ik ook schudde, op de kop hield en zelf in kneep, er kwam geen bier uit!
Na openen was het zelf nog een lekker biertje...

FFF: pokkewindtegenmetregenroute, rode vogel (geen specht, zoeken we nog op), konijnen, kzv (afkorting voor koolzaadvelden).
104 km, eindcijfer 10++

• 26 Mei 2016 - 16:11

Annet:

Ontzettend balen van je (nieuwe) camera. Maar gelukkig was het biertje lekker. Heerlijk om je leuke verhalen te lezen!

• 28 Mei 2016 - 10:30

Trees:

Ha Jaap,

Dat je nog tijd hebt voor zulke lange gezellige verslagen!
    Leuk om je zo te volgen.
    Alle foto's ook weg.....dat zou balen zijn...
    Fijne voortzetting.