Nog 1 dagje toeristique - Reisverslag uit Christchurch, Nieuw Zeeland van Jaap & Annet Gerkes - WaarBenJij.nu Nog 1 dagje toeristique - Reisverslag uit Christchurch, Nieuw Zeeland van Jaap & Annet Gerkes - WaarBenJij.nu

Nog 1 dagje toeristique

Door: Jaap en Annet

Blijf op de hoogte en volg Jaap & Annet

12 December 2010 | Nieuw Zeeland, Christchurch

Ons laatste dagje op stap naar/in Christchurch. Na een nacht slapen op een heerlijk bed gaan we al vroeg op pad. Eerst naar de Gondola, een skilift naar een heuveltje naast de stad, waar vandaan je een prachtig uitzicht hebt aan de ene kant op de stad, de baai en de bergen er omheen. Aan de andere kant een dito vergezicht op Lyttelton, de haven, een prachtige baai en het grote schiereiland verderop.

De wandeling naar beneden, 4 kilometer, is een steil weggetje waarlangs ook de eerste europeanen (settlers) liepen vanaf de haven van Lyttelton naar de 'plains' waarnu Christchurch ligt. Zij liepen met hun hele hebben en houden...

Met de auto naar het centrum gereden en GRATIS geparkeerd in Hagley Park, naast de prachtige Botanische Tuinen.
Het op twee na grootste stadspark van de wereld (volgens de Punter).

Na een korte wandeling stappen we op de historische tram en stappen bij de Cantebury Cathedral weer uit, bij een gezellig plein met allerlei activiteiten. De tram was uiteraard stemmig versierd met kerstguirlandes en had een soort schemerlampjes aan het plafond.

Na de lunch bij de Irish pub (lekker zonnig weer weer), op zoek naar het Punten op de River Avon, een soort Cambridge attractie die ze hier in NZ hebben gekopieerd.

Na een heerlijk platbodemboottochtje door het park, over het heldere water van de Avon, sluiten we af met een drankje op het terras aan het water.

We wandelen door de Botanische tuinen terug naar de auto, langs gigantische (vooral ook europeesche) bomen en planten. Queen Victoria heeft ook hier haar stempel achtergelaten.

Na het voltanken (zoals afgesproken met de spaceship knakkers) op naar 'huis' voor ons laatste galgemaal in NZ.
Het wordt een lekkere pizza bij La Porchetta. Weer voorgesneden pizza's met een bordje om een puntje op te eten. Dit is blijkbaar gebruikelijk in Australie en NZ! Ook kun je de pizza in 3 maten bestellen: Small, Medium en Large.

Het is tijd om onze tassen te pakken (het is hier nu 21:00 uur) en het gewicht goed te verdelen.
Morgenvroeg moeten we om 08:00 uur ons spaceships weer inleveren!

PS de aardbevingschade die wij zagen viel 'erg mee', maar waarschijnlijk is er ook al het e.e.a. opgeruimd.

PS NZ510, GX108 en als laatste GX271 lijken volgens plan te vertrekken....

• 12 December 2010 - 13:13

Dick En Ingrid:

Hallo Jaap en Annet,

Was leuk al jullie (ook de culinaire!) wederwaardigheden mee te maken en wat een bijzondere mensen hebben jullie onderweg getroffen! Carmen zit sinds gisterochtend in Sydney, dus wij gaan haar nu volgen op haar ' waarbenjij.nu' . Gaat dus naadloos in elkaar over!
    We wensen jullie een hele fijne terugreis.

Groetjes en tot 24 dec.,
    Dick en Ingrid

• 13 December 2010 - 17:51

John:

Zo ik ben weer helemaal bij gelezen. Hopelijk hebben jullie als je dit leest een goede vlucht achter de rug en weer veilig in het koude Nederland aangekomen.